Ook in economisch moeilijke tijden blijven mensen geld uitgeven aan het sinterklaasfeest. Winkeliers verwachten de komende periode tussen de 510 en 515 miljoen euro extra om te zetten aan sinterklaasaankopen.
Dit meldde brancheorganisatie Detailhandel Nederland woensdag.
De gehele detailhandel profiteert van deze belangrijke feestdag. Een groot deel van de extra omzet wordt besteed aan de randvoorwaarden van het feest. “Denk aan het huis dat versierd wordt, de extra luxe diners, de gourmetschotels en de pepernoten en chocoladeletters”, aldus de organisatie.
Daarnaast worden veel cadeaus gekocht. Dat varieert van cadeautjes voor in de schoen tot luxe cadeaus op pakjesavond. Naast traditioneel populaire cadeaus als parfum, speelgoed en sieraden vinden dit jaar games gretig aftrek. Maar ook traditionele gezelschapsspellen zijn volgens de winkeliers nog steeds in trek.
Uit onderzoek van bureau Q&A bleek deze week dat de sint aan sympathie wint en dat de bestedingen zo’n 4,6 procent hoger zullen uitkomen dan vorig jaar. De gemiddelde besteding per gezin ligt volgens de enquête op ruim 100 euro. “De recente commotie rond Zwarte Piet lijkt het sinterklaasfeest geen windeieren te leggen”, luidde de conclusie van het onderzoeksbureau.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl